MARKETING MANAGEMENT FOODSERVICE BENELUX

Opdracht
Ter opvulling van een zwangerschapsverlof, heb ik ruim 5 maanden de functie van de Marketing Manager Foodservice Benelux mogen overnemen. Van Geloven zette alle capaciteit op de transitie naar vleesloze snacks. Een prachtige ontwikkeling waar ik graag een bijdrage aan wilde leveren.
Het internationale marketingteam telde 9 FTE, die werd teruggebracht naar 7 FTE in de tijd dat ik het team aanstuurde. Het team bestond uit 2 digital marketeers, 3 channel marketeers, en 2 brand/product managers. In deze periode is tevens een nieuwe werkwijze geïmplementeerd en gekeken naar manieren om grote consumentenmerken kanaal- en landoverstijgend (OOH + retail + BE/NL) te activeren.
Periode
Oktober 2020 - April 2021
Werkzaamheden
Ik heb het team kunnen begeleiden in de transitie van merk- naar kanaalgestuurd werken. Omdat de out-of-home markt vele kanalen kent, is het binnen bedrijven met meerdere merken gebruikelijk om diverse Channel marketeers in dienst te hebben die een kanaalaanpak ontwikkelen. Deze channel marketeer kijkt naar de trends en ontwikkelingen binnen het kanaal, de ontwikkelingen op zijn categorie(ën), en de potentie van zijn merken daarbinnen.
Van daaruit wordt er geschakeld met de brand managers om een optimale activatie (of introductie) te ontwikkelen. Zo weet je zeker dat de beperkte activatiemomenten bij de klant optimaal worden benut door ze in te zetten voor merken met de meeste potentie en toegevoegde waarde. Voor Van Geloven een mooie professionaliseringsslag.
Daarnaast hebben we samen de eerste stappen gezet met het retailteam om te zorgen dat plannen nog beter op elkaar werden afgestemd. Dit zorgde voor eenduidige merkcommunicatie en meer impactvolle landelijke campagnes.
Productgroepen:
Snacks, plantaardige snacks
Kanaal:
Out of Home: Horeca, Catering, Cafetaria, Leisure
RESULTATEN
EFFECTIEF
FORMAT AANGELEVERD VOOR KANAALPLANNEN
INITIATIE VAN FORMAT COMMUNICATIEKALENDER MET SALES, MARKETING & TRADE VOOR IMPACTVOLLERE ACTIVATIES
SAMEN GROEIEN
CATEGORY MANAGEMENT PROJECTEN MET KLANTEN OM SAMEN TE GROEIEN IN CATEGORIE SNACKS
VLEESLOOS
MANAGEMENT ONDERSTEUNING OP VERSNELDE INNOVATIE IN VLEESLOZE SNACKS
IMPACT
360° ACTIVATIE VAN DOBBEN SAMEN MET RETAIL
Tijdelijke versterking nodig?
Loopt jullie bedrijf ook voorop in de transitie naar meer plantaardige voeding? Ben je op zoek naar een expert die weet hoe je een innovatie in de out-of-home markt kunt introduceren of het team daarin kan ondersteunen?
Of zoek je een gemotiveerde project manager die zijn tanden wil zetten in het verduurzamen van jouw product, zoals plasticreductie of clean labelling?
Neem zeker contact met me op.